lørdag den 21. august 2010

IKEA 2011 - Plads til livet

IKEA! Den ultimative svenske succeshistorie - større end ABBA, H&M og Stieg Larsson. Jeg elsker IKEA. Konceptet med billige møbler, småting og tilbehør til bolig, fest, ferie, fritid og hverdag. Du kan få alt i IKEA! Lige fra sovesofaer, lysekroner og lænestole til gavepapir, planter og svenske kødboller.







Jajaja, det er ikke ultra kvalitet og lækkert design - men har man en lille indretningsarkitekt i maven og elsker at flytte rundt derhjemme, så tillader IKEA's lave priser dig at nyindrette og ommøblere dit hjem med hyppige intervaller. Hvis man engang var typen der ikke kunne få nok at hvidmalede træmøbler, bløde tæpper, krystallamper, zinkkrukker og lyseblå puder, men pludselig blev vild med den stramme linie med sorte reoler, simpelt sofabord, halogenlamper og hvide stole, så stod IKEA øverst på listen, når man hurtigt skulle udleve sin nye stil. Og blev man så træt af den relativt upersonlige stil, så kunne man hurtigt skifte den ud med et besøg i varehuset, hvor man let fik fingrende i 6 forskellige spisebordsstole, en crazy lampe, spændende planter og et farverigt gulvtæppe - og vupti, så var mit hjem bohemian!

Mange af mine yndlingsanskaffelser kommer fra IKEA, og jeg har et tæt forhold til alle de møbler, som jeg personligt har kravlet rundt på gulvet og samlet i timevis. Men at fumle med samleanvisninger, værktøj, dippedutter og dimser er ikke ligefrem den bedste del. For mig er selve turen gennem IKEA en rejse i inspirationens land. Jeg kigger altid længe på de opsatte miljøer og de smarte løsninger, som indretningsteamet præsenterer for kunderne, så vi bedre kan visualisere, hvordan vi selv kan anvende alle IKEA-produkterne i vores eget hjem. Men møbelafdelingen er ikke højdepunktet. Det er tilbehøret derimod! Oceaner af køkkengrej, service, badeværelsesaccessories, spejle, lys og lamper, billedrammer, gardiner, sengetøj, puder og nips - det er uovertruffent. Jeg går altid helt amok og fylder op i vognen af billige must-haves og "den dér er sikker også meget god at have" og "sådan én kan man altid bruge" og "det der ville se fedt ud i vindueskarmen" og "måske skulle jeg også lige snuppe et par nye håndklæder og matchende opbevaringskasser til badeværelset? JEPS!"

Love it. Simpelthen! Og nu er det så, at IKEA for længst har meldt ud at det nye katalog for 2011 er på gaden - og at man skal "holde øje med sin postkasse". Og iiih, hvor har jeg bare holdt øje med den postkasse! Men jeg har endnu til gode at modtage den fantastiske tryksag, som efter sigende skulle være printet i langt flere eksemplarer end biblen. Selvfølgelig! IKEA er jo ikke 'kun' en religion - det er en livsstil. Og jeg kender masser af mennesker, som ikke tror på Gud, men jeg kender INGEN, som ikke har noget fra IKEA derhjemme. Alle folk har noget fra IKEA, om det så er fuldt møblement eller bare et vandglas eller en rulle tape. Man kommer ikke uden om IKEA, hvilket jeg forlængst har erkendt og derfor også har adapteret brandet 100%. Så IKEA, bare kom med det katalog - jeg venter i spænding!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar