onsdag den 23. juni 2010

Sminkedukkens videoblog

Min veninde havde fundet en spøjs video på YouTube: En meget ung teenagepige har startet sin egen "videoblog", og hendes første video handler om, hvordan hun lægger sin make-up. Det er et noget rodet og kikset indlæg, hvor hun har store problemer med at få strøget håret tilbage, finde sine produkter og anvende de rigtige farvenuancer - og hun ender med et meget brunt fjæs, blå øjenskygge og en meget hvid dækstift på læberne. Videoen er sød og uskyldig, og det er tydeligt et udtryk for, at denne unge pige gerne vil være med i det sociale medieræs, og som alle andre teenagere higer hun efter opmærksomhed og anerkendelse.

Okay, fair. Det er helt skævt med den blog. Det bliver nok ikke den succes hun har håbet på, men i stedet er den blevet en viral joke - og det er i sig selv ret godt gået! Men jeg er forbløffet over de mennesker, som har kommenteret videoen på den groveste måde. Der er selvfølgelig masser af kommentarer til hendes valg af foundation og hendes tydelige begrænsninger på make-up-fronten, men mange kommentarer er virkelig onde og tarvelige: "SKANK! Fy for den lede!", "Var det ikke dig som var luder på arto en overgang?", "Hold kæft hvor er du klam mand! Sådan en typisk overvægtig med alt for meget lort i hovedet...  griner !!!!!!" og den slags ytringer.

Men ikke nok med det: "Jeg synes du skal begå selvmord", "Vil du være sød at skyde dig selv???" og "dræb dig selv". Og det er jo vilkårene, når man bevæger sig ud i cyberspace og blotter sig for offentligheden med en meget personlig videoblog. Jeg ved ikke, hvad hun havde forventet, men jeg får helt ondt af den stakkels pige, der sikkert slet ikke forstår, hvordan hun pludselig er blevet genstand for inderligt had og opfordringer om selvmord. Små teenagepiger er jo frygteligt påvirkelige over for den slags, og de er jo selvkritiske nok i forvejen - og lur mig, om ikke vores make-up pige kæmper lidt med selvværdet, selvtilliden og anerkendelsen fra omgangskredsen.

Heldigvis er der en del sarkastiske mennesker, der har lagt nogle tydeligt ironiske kommentarer, som bifalder og påskønner hendes videoblog, roser hende i overdrevne vendinger og lykønsker hende med succesen. Jeg håber, at hun læser dem og tror på, at de er oprigtige, for ellers er jeg da bange for, at hun går helt ned.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar