mandag den 14. juni 2010

Sukkerfuck

Det var med stor væmmelse og lidt medlidenhed at jeg forleden dag så Sukkerchok-pigerne synge playback til deres selvproklamerede "uofficielle VM-sang til folket" i Go' Aften Danmark. Med let kvalme erfarede jeg senere, at Se&Hør giver en gratis fodbold-CD med i købet (bladet er helt sikkert blevet revet væk fra hylderne i diverse kiosker og supermarkeder.)

Jeg vil afholde mig fra at kritisere sangtekst, musik og vokalpræstationer på det nye "fodboldhit" - selvom jeg dog sagtens kunne sige et par ord om, hvor uoriginalt, middelmådigt, pinligt og halvfemseragtigt det er. I stedet vil jeg fremhæve, at jeg på ingen måde forstår hvorfor bagmanden til Sukkerchok-pigernes sang synes at det var alle tiders idé at lave en sang der hed "SUKKERbold". Hvor er det lige dén reference kommer fra? På hvilken måde er det relevant? Hvad er linket mellem fodbold og sukker? Det er dybt uinspireret og ren reklame for et pigeband, som har været på vej ud af den danske musikscene lige siden Frederik og Line Sofie vandt den forrige sæson af Paradise Hotel.

Men ja, jeg vil da gerne indrømme, at jeg har nynnet med på "Hvor som helst, når som helst", og jeg har flere gange set videoen, hvor de tre piger har travet afsted uden at komme nogle vegne og leget med et night-vision-kamera under lagnerne på hotellet. Og det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at jeg faktisk synes deres MGP-bidrag i 2009 var et hæderligt bud på en finalesang. Men så stopper det altså også der. Ikke nok med at det er et amputeret Sukkerchok-hold, som har lavet den - så er det desværre gruppens mest interessante pige, Inez, som har valgt at holde sig fra projektet. Men godt for hende - det var en fornuftig beslutning! Tilbage har vi så to semi-kønne medieliderlige piger med utrolig dårlig stil og absolut ingen skam i livet: De vil stille op til hvad som helst for at være på TV. Resultatet er blevet en tacky sang, der med al tydelighed er en computermusikers (tror aldrig fyren har spillet et instrument) kiksede sampling af forskellige beats, effekter og andet teknisk gøgl. Dertil er der så produceret et rædselsfuldt "show", hvor de to sukker-piger optræder i Go' Aften Danmark eller på EkstraBladets nationen.tv. Så er man indlagt til halvhjertet cheesy koreografi, dårlig styling og virkelig ringe lipsinging mens pigerne gør sig til for kameraet i fodboldtrøjer. Det virker endda lidt som om at de prøver at fremtvinge en lidt lesbisk vibe...? Det er altså rimelig tomhjernet at gå efter billige point hos fodboldfolket på dén måde, for det er tydeligvis en stiv og unaturlig simulation af noget girl-on-girl-action.

Sukkerchok - I var lidt ringe i forvejen, men I er intet uden Inez. Og lad nu være med at synge mere om sukker og fodbold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar